پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۰۳

چند نکته مهم در قوانین ا

مرجع ارائه اطلاعات و مقالات حقوقی برای دانشجویان و وکلا و کارشناسان حقوقی

یک کدام از مسائل سر و صدا برانگیزی که عموما بعداز مرگ موضوعیت پیدا می نماید و گاها سبب ساز ساخت‌و‌ساز استحکاک در میان اعضای خانواده می گردد، ارث و شیوه تقسیم آن فی مابین وراث میباشد. در پی به جزئیات بیشتر دراین مورد خوا‌هیم پرداخت.

ارث چیست ؟

جهت اطلاعات حقوقی بیشتر در رابطه با ارث به صفحه مقالات حقوقی مراجعه کنید.

کلاً ارث به معنای جابجایی قهری و بودجه متوفی به ورثه وی میباشد. در واقعیت ارث هر آن چیزی میباشد که قابل نقل و جابجایی باشد، چه حقوق و دستمزد دنیوی مانند وجوه عیب گیری و چه غیر دنیوی مانند حق قصاص.

چه اشخاصی در ضابطه وراث محسوب میگردند؟

در کل طبق آنچه که در ماده ۸۶۲ ضابطه مدنی به آن اشاره شد‌ه‌است «وراث هر فرد در رتبه ابتدا والدین، اولاد و اولاد اولاد می باشند. زوج و زوجه نیز جزو وراث طبقه اولیه بیان نشده‌اند، بلکه زوج و زوجه به تفصیل مواد ۹۱۳، ۹۲۷، ۹۳۸ و ۹۴۱ سوا طبقات سه گانه ارث، سهم خویش را از همدیگر میبرند.»

به علاوه، طبق ماده ۸۶۳ ضابطه مدنی وجود هر طبقه گذشته بازدارنده از ارث بردن طبقات دیگر می گردد؛ از جمله با وجود فرزند یا این که پدر و مادر که جزو طبقه اولیه ارث می‌باشند، طبقات دیگر مانند خواهر و اخوی و عمو و عمه و خاله و خان دایی ارث نمی‌مارک. براین اساس، با وجود زوجین و عدم وجود اولاد یا این که اولاد اولاد و پدر و مادر، اخوی و خواهر از متوفی ارث می برند و وجود زوج یا این که زوجه بازدارنده ارث بردن آنها نمی شود. به همین ادله زوجین در طبقات سه گانه ارث قرار نمی گیرند. این طبقات به ترتیب عبارت اند از:

 

وراث طبقه اولیه

 

-سکو یک : بابا ، مامان ، فرزندان

-رتبه دو : اولاد اولاد (نوه ‌های متوفی)

وراث طبقه دوم

جایگاه یک : اجداد ، خواهر ، اخوی

رتبه دو : فرزندان خواهر و اخوی و پدر‌ ها و مادرهای پدربزرگ‌ ها و مامان والا‌ ها

وراث طبقه سوم

رتبه اولیه : خالو ، خاله ، عمه و عمو

جایگاه دوم : اولاد آن‌ها

ارث

سهم هرکدام از وراث از ارث چه قدر میباشد؟

 

سهم الارث برای زن و شوهر

 

سهم الارث زوجه (زن) : ۱/۸ اگر که متوفی دارنده فرزند باشد – ۱/۴ در شرایطی که که متوفی فرزندی نداشته باشد

قابل ذکر میباشد به دست آوردن مهریه بوسیله زوجه، قبل از تقسیم اموال جاری ساختن میگیرد چون مهریه تحت عنوان آیین و بدهی متوفی اکانت گردیده و زوجه مستقل از سهم الارث، قادر است مهریه خویش را نیز طلب نماید.

سهم الارث زوج (مرد) : ۱/۴ در حالتی‌که که متوفی فرزند داشته باشد – ۱/۲ اگر که متوفی فرزند نداشته باشد

سهم الارث مامان : ۱/۶ در حالتی‌که متوفی فرزند یا این که خواهر و اخوی داشته باشد – ۱/۳ اگر که متوفی فرزند و اخوی و خواهر نداشته باشد

سهم الارث بابا : ۱/۶ چنانچه متوفی دارنده فرزند باشد

مقاله پیشنهادی: شاکی، متشاکی، بزه چشم و مدعا محرمانه

سهم الارث برای خواهر و اخوی

 

سهم الارث خواهر : ۱/۲ در حالتی که که متوفی یک خواهر داشته که از بابا یا این که هم بابا و هم مامان مشترک باشند – ۲/۳ چنانچه که متوفی بیش تر از یک خواهر داشته باشد

سهم الارث خواهر و اخوی (مشترک از یک مامان در‌حالتی که که متوفی اجداد مادری نداشته باشد) : ۱/۶ در‌صورتی‌که که یک اخوی یا این که خواهر وجود داشته باشد – ۱/۳ در صورتیکه تعداد اخوی و خواهران متوفی بیش تر از یک نفر باشند

سهم الارث برای فرزندان

در حالتی که متوفی والدین نداشته باشد ، سهم الارث برای دختر و پسر متوفی به تفصیل تحت میباشد :

در صورتیکه متوفی یک فرزند داشته باشد خواه پسر باشد خواه دختر، همگی ارث به او میرسد

در صورتی متوفی بیش تر از یک اولاد داشته البته همه پسر با همه دختر باشند، ارث در بین آن ها به طور معادل تقسیم می شود

در صورتی اولاد متفاوت بوده و برخی پسر و بعضا دختر باشند، پسر دو موازی دختر ارث میبرد

ارث

با اعتنا به اینکه در جدایی رجعی قابلیت و امکان مراجعه زوج وجود داراست، قانونگذار ارتباط زوجیت را در زمان این دوران جدا از هم ندانسته میباشد اما در جدایی بائن به محض وقوع جدایی و به تبع انحلال ارتباط زوجیت، ارتباط توارث نیز از در میان می‌رود و زوجین نمی‌توانند از یکدیگر ارث ببرند.

 

قابل ذکر میباشد درباره کیفیت و پروسه تقسیم ارث یا این که به عبارتی انحصار وراثت می تونید به مطلبی که پیشتر بدین مسئله پرداخته میباشد مراجعه‌نمایید:

 

انحصار وراثت و مقررات مربوط به آن

 

درپایان می قدرت ذکر کرد با اعتنا به التفات مقررات مرتبط با ارث در مملکت بایستگی دوراندیشی از این قانون ها برای کلیه عموم مایحتاج و ضروری میباشد و اشخاص خبره و دارای تخصص مثلا وکلای حقوقی دراین باره می‌توانند به اشخاص یاری شایانی عرضه نمایند.

 

آیا زن و شوهر بعد از جدایی از یکدیگر ارث می‌ برندد؟

 

طبق آنچه در ماده ۹۴۳ ضابطه مدنی آورده شده میباشد: «در صورتیکه شوهر زن خویش را به جدایی رجعی مطلقه نماید هر کدام از آنها که پیش از انقضاء توده بمیرد دیگری از وی ارث می برد لیکن چنانچه فوت یکی‌از آنان بعداز انقضاء توده بوده و یا این که جدایی بائن باشد از یکدیگر ارث نمی‌مارک.» به این ترتیب، در‌صورتی‌که مرد، همسرش را به جدایی رجعی مطلقه نماید و هرکدام از آن‌ ها پیش از اتمام مجال گردآوری فوت نماید، دیگری از وی ارث می برد و در‌صورتی‌که فوت بعداز نقطه پایان مجال توده باشد هیچ یک از دیگری ارث نمی‌موفقیت و ارتباط توارث منحل میگردد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.