چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۰۳

حضانت فرزند پس از فوت پدر و پدر

مرجع ارائه اطلاعات و مقالات حقوقی برای دانشجویان و وکلا و کارشناسان حقوقی

حضانت و مراقبت فرزندان چه دختر چه پسر آنگاه فوت بابا با مامان میباشد حتی در صورتیکه مامان وصلت نماید ، حق حضانت از وی سلب نخواهد شد . مگر این که قیم وی از دادگاه تقاضای سلب حضانت مامان از فرزند را بدلیل صدمات روحی ای ناشی از نا پدری را بکند . در‌این حالت بعداز ثابت این صدمات ، دادگاه برای حضانت نوپا تعیین‌تکلیف خواهد کرد .
جهت اطلاعات مطالب حقوقی روز کلیک کنید. 

برای مشاوه حضانت فرزند پس از فوت بابا و تزویج مامان



مبتنی بر ضابطه مدنی سر کردگی خانواده با بابا میباشد و وظیفه بابا میباشد که هزینه های معاش را برای زن و فرزند محیا نماید . البته این به معنای این وجود ندارد که حق حضانت و حفظ بچه فقط برای بابا یا این که کسی میباشد که وی انتخاب می کند .

حضانت فرزند یا این که فرزندان مشترک، حق و تکلیف پدر و مادر میباشد و قانونا حضانت فرزند یا این که فرزندان چه دختر چه پسر تا 7 سالگی با مامان میباشد و آن‌گاه تا 9 سالگی برای دختر و تا 15 سالگی برای پسر با بابا میباشد البته در هر شکل محور انتخاب حضانت مصلحت بچه خواهد بود که در شکل وصلت مامان حضانت بچه به درخواست بابا از وی سلب شود .

اکنون ممکن میباشد برای جمعی از مادر ها که حضانت نوپا را بر تاثیر فوت شوهر عهده دارا‌هستند این پرسش ساخت‌و‌ساز خواهد شد که در شرایطی‌که وصلت نمایند حضانت از آن‌ها سلب شود ؟ درین نوشته‌علمی خلال تمجید حضانت فرزند به‌این مورد میپردازیم که تکلیف حضانت فرزند بعداز فوت بابا و وصلت مامان چیست ؟


حضانت فرزند چیست


حضانت به معنای نگاهداری و نگهداری جسمی ، روحی ، دنیوی و معنوی فرزند یا این که فرزندان و یاددادن و تربیت آن‌ ها میباشد . حضانت جدای از ولایت و قیمومت میباشد و فارق از گفت و گو مالی و امان مخارج فرزندان که وظیفه بابا میباشد حضانت از فرزند صرفا حق بابا و جد پدری نخواهد بود . به موجب ماده 1168 ضابطه مدنی حضانت هم حق و هم تکلیف پدر و مادر میباشد .

یعنی این که هم بابا و هم مامان ، مسئول تربیت اطفال و فرزندان خویش بوده و حق دارا هستند حضانت و سرپرستی طفل خویش را به عهده گیرند و ضابطه جز در مورد ها استثنایی و عدم مصلحت نوپا نمی‌تواند آنان‌را از این حق محروم نماید . از طرف دیگر والدین موظف می‌باشند تا وقتی که زنده می‌باشند و این بضاعت را دارا هستند ، از فرزند یا این که فرزندانشان محافظت نمایند و آنها را تربیت نمایند ، دختر و پسر بودن فرزند درین حق تفاوتی ساخت‌و‌ساز نخواهد داشت.

در حضانت آنچه از تمامی اصلی خیس میباشد مصلحت بچه میباشد و براین اساس ضابطه آغاز مصلحت فرزند را در لحاظ می گیرد و آن‌گاه به حق والدین برای محافظت و حضانت فرزند اعتنا می نماید . در اینگونه حالتی که حق تقدم با مصلحت فرزند میباشد ، در‌حالتی که مصلحت بچه ایجاب نماید که پیش هیچ یک از والدینش نباشد ، دادگاه خانواده رأی می‌دهد که بچه به فرد ثالثی ودیعه خواهد شد .

فوت یا این که جدایی و طلاق پدر و مادر ممکن میباشد ارتباط زوجیت را از فی مابین برنده شود ولی ارتباط خونی بابا و فرزندی و مامان و فرزندی را هیچ چیزی نمی تواند از در بین برنده شود به این ترتیب به جز انحطالت اخلاقی پدر و مادر که حفظ کودک در آن جای و پایین لحاظ آن فرد به مصلحت طفل نباشد نمی قدرت حق حضانت را از پدر و مادر وی سلب کرد .

نکاتی که راجع‌به حضانت وجود دارااست این میباشد که :

به موجب ماده 1172 ضابطه مدنی ، والدین مجبورند در مدتی که حضانت بچه به عهده آنان میباشد ، از فرزند یا این که فرزندان دختر و پسرشان محافظت نمایند و حق ندارند از نگاهداری امتناع نمایند . در شکل امتناع پدر و مادر از حضانت ، حاکم دادگاه به تقاضای قیم یا این که آشنایان نوپا و حتی افراد دیگر با تقاضای دادستان پدر و مادر نوباوه را ناچار به نگاهداری می‌نماید . درصورتی که که زور آنها به حضانت ممکن یا این که مؤثر نباشد ، دادگاه تکلیف مراقبت و حضانت را به خرج بابا و هرگاه بابا فوت گردیده باشد ، به خرج مامان تأمین خواهد کرد .

طبق ماده 1174 ضابطه مدنی، هرمورد از پدر و مادر که نوپا ذیل حضانت وی وجود ندارد ، حق ملاقات بچه خویش را دارااست . سازه به‌این ماده ، هر مورد از پدر و مادر این حق را دارا‌هستند که در فواصل معلوم با طفل خویش ملاقات نمایند و حتی فاسد بودن مامان یا این که بابا هم منجر نمیشود از ملاقات او با فرزندش پرهیز گردد .

حضانت فرزند یا این که فرزندان مشترک دختر و پسر بعداز فوت بابا با مامان میباشد ، در صورتی‌که ماد‌ر از دید اخلاقی و صلاحیت فردی و مالی مشکلی برای نگهد‌اری از فرزند‌ان ند‌اشته باشد‌ .


حضانت فرزند پس از فوت بابا و وصلت مامان



گفته شد که حضانت و محافظت فرزندان بر عهده والدین آنها میباشد و نمی قدرت بی ادله این حق را از آنها سلب کرد و حق حضانت فرزند یا این که فرزندان با ولایت و قیمومت فرزند که بحثی مالی میباشد گوناگون خواهد بود . بعداز فوت بابا ولایت و قیمومت فرزند یا این که فرزندان بر جمع جد پدری یا این که به عبارتی بابا بلندمرتبه خواهد بود در ارتباط پرداخت نفقه هم در همین ضابطه حکم دهنده میباشد .

حضانت موضوعی جداگانه از نفقه ولایت و قیمومت در کارها مالی فرزند میباشد و پس از فوت بابا این حق مامان میباشد که از فرزندش محافظت نماید و طریق پندار عامه مردم این میباشد که آنگاه فوت بابا بلندمرتبه میتواند حضانت را از مامان بگیرد چنانچه قانونا در‌صورتی‌که مامان نقص‌ اخلاقی و کم عقل نداشته باشد قیم یا این که کسی که دیگری پس از فوت بابا نمی تواند حضانت را از مامان بگیرد .

که در جدایی زوجین در حالتی که مامان حضانت بچه را بر عهده داشته باشد و تزویج نماید بابا میتواند از دادگاه درخواست سلب حضانت از مامان بکند که مقبول دادگاه هم خواهد بود چون وصلت مامان از موردها سلب حضانت مامان محسوب شود .

هم اکنون این پرسش مطرح می گردد که در شرایطی‌که بابا فوت گردیده باشد در طول حضانت مامان در صورتی‌که وی تزویج نماید جد پدری یا این که قیم وی می‌تواند از دادگاه تقاضای سلب حضانت از مامان بکند ؟

برای پاسخ به‌این پرسش ماده رسمی خاصی نداریم تا به آن استناد کنیم البته با اعتنا به ماده ۱۱۷۱ ضابطه مدنی : در شکل فوت یکی‌از ابوین حضانت نوپا با آن که زنده میباشد خواهد بود هر تعدادی متوفی بابا کودک بوده و برای وی قیم مشخص کرده‌باشد .

شیوه عرف دادگاه ها سلب حضانت از مامان در شکل شوهر کردن و تزویج مامان ، منوط به زنده بودن بابا میباشد و در شکل فوت وی ، مامان حق تقدم در حضانت فرزند دختر یا این که پسر را دارااست . فرقی نمی نماید که بابا در طول حیاتش ، حق خویش در سلب حضانت از مامان را با دقت به وصلت وی جاری ساختن کرده‌باشد یا این که نکرده باشد حضانت مامان بعداز فوت بابا رویکرد دادگاه میباشد .

در شرایطی که بابا تعالی قیم یا این که هر که دیگری به دادگاه پس از فوت بابا و تزویج مامان دادخواستی بدهد که حضانت از مامان بدلیل وصلت وی سلب گردد دادخواست رد شود ، مگر این که در ضمیمه دادخواستش برای اینگونه درخواستی دلایلی ارائه کرده‌باشد و بتواند آن دلایل را در دادگاه به ثابت برساند ، دلایلی مانند این که شوهر مامان صدمات روحی ، کم عقل و جسمی به فرزند وارد نموده است . در صورتی‌که اثبات خواهد شد تندرست جسمی و روحی فرزند در خطر میباشد و یا این که عدم صلاحیت مامان برای حضانت به جهت انحطات اخلاقی خودش اثبات گردد ، حضانت فرزند از مامان با قوانینی سلب گردد .
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.